ˆ
Ekran szczegółów informacji - sprawa
Szczegóły informacji
Ustalenie odszkodowania za nieruchomości przejęte pod drogi publiczne (gminne lub powiatowe)
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Termin załatwienia
Sprawy wynikające z art. 12 ust. 4b i ust. 4g ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg powiatowych załatwiane są w terminie 30 dni od dnia, w którym decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji stała się ostateczna. Jeżeli ww. decyzji nadany został rygor natychmiastowej wykonalności, sprawę załatwia się w terminie 60 dni. W przypadku braku możliwości załatwienia sprawy w wyznaczonym terminie strony postępowania zostają powiadomione o przedłużeniu terminu do załatwienia sprawy i przyczynach zwłoki. W pozostałych przypadkach sprawy rozstrzygane są w oparciu o przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego, w ciągu miesiąca, zaś sprawy szczególnie skomplikowane nie później niż w terminie dwóch miesięcy.
Osoba kontaktowa
Anna Olejnik – Inspektor w Referacie Gospodarowania Nieruchomościami (Starostwo Powiatowe w Krośnie Odrzańskim)
Miejsce załatwienia
Starostwo Powiatowe w Krośnie Odrzańskim
Referat Gospodarowania Nieruchomościami
ul. Piastów 10B
pokój 301
Telefon kontaktowy
tel. 68 378 88 88 wew. 222
Adres e-mail
a.olejnik@powiatkrosnienski.pl
Sposób załatwienia
Po zebraniu materiału dowodowego w przedmiotowej sprawie, w tym po wykonaniu operatu szacunkowego przez rzeczoznawceę majatkowego wydana zostaje decyzja Starosty Krośnieńskiego ustalajaca wysokość odszkodowania.
Miejsce odbioru
Starostwo Powiatowe w Krośnie Odrzańskim
Referat Gospodarowania Nieruchomościami
ul. Piastów 10B
w godz. 7:30 - 15:30 (w przypadku odbioru osobistego, po wcześniejszym uzgodnieniu)
Korespondencja wysyłana jest również za pośrednictwem poczty polskiej.
Czas realizacji
Zgodnie z ustawą z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych oraz ustawą z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
Opłaty
- Postępowanie administracyjne w sprawie ustalenia odszkodowania jest wolne od opłaty skarbowej.
- W przypadku ustanowienia pełnomocnika opłatę skarbową w wysokości 17,00 zł należy uiścić w kasie lub na konto Urząd Miasta w Krośnie Odrzańskim, ul. Parkowa 1, 66-600 Krosno Odrzańskie, nr rachunku: 91 1090 1551 0000 0000 5500 1055.
Tryb odwoławczy
Od decyzji Starosty Krośnieńskiego służy odwołanie do Wojewody Lubuskiego w Gorzowie Wlkp. w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.
Uwagi
Nieruchomości zajęte pod realizację inwestycji drogowych – gminnych bądź powiatowych, stają się z mocy prawa własnością gminy bądź powiatu, z dniem, w którym decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej stała się ostateczna,
- decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej wydaje Starosta Krośnieński w odniesieniu do projektowanych bądź istniejących dróg gminnych i powiatowych na obszarze powiatu krośnieńskiego,
- stronami postępowania administracyjnego w sprawie ustalenia odszkodowania są: były właściciel nieruchomości oraz właściwa jednostka samorządu terytorialnego, na rzecz której przechodzi własność nieruchomości (gmina w odniesieniu do dróg gminnych, powiat w odniesieniu do dróg powiatowych),
- odszkodowanie ustalone przez starostę wykonującego zadania z zakresu administracji rządowej ustalone w drodze decyzji administracyjnej wypłaca gmina – w odniesieniu do dróg gminnych, powiat- w odniesieniu do dróg powiatowych.
Podstawa prawna
- art. 98 ust. 1, 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2021 r. poz. 1899 z późn. zm.).
- art. 12 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 176).
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735 z późn. zm.).