ˆ

Ekran szczegółów informacji - sprawa

Pobierz dane XMLSprawa: Udzielanie pomocy prawnej w sprawach konsumenckich oraz ochrona interesów konsumentówDrukuj informacjęSprawa: Udzielanie pomocy prawnej w sprawach konsumenckich oraz ochrona interesów konsumentów

Szczegóły informacji

Udzielanie pomocy prawnej w sprawach konsumenckich oraz ochrona interesów konsumentów

Wydział: Powiatowy Rzecznik Konsumentów - PK

Ogłoszono dnia: 2018-12-20 22:26:38

Termin załatwienia

Rzecznik Konsumentów występuje do przedsiębiorcy po wyczerpaniu przez konsumenta drogi postępowania reklamacyjnego, bez zbędnej zwłoki od daty zarejestrowania kompletniej skargi konsumenckiej. Wnioski o udzielenie porady, informacji prawnej, pomocy w sporządzeniu pisma rozpatrywane są bez zbędnej zwłoki.

Osoba kontaktowa

Tomasz Kucharski

Miejsce załatwienia

Osobiście lub telefonicznie w przypadku porad prawnych: Powiatowy Rzecznik Konsumentów, Starostwo Powiatowe w Krośnie Odrz. przy ul. Piastów 10b, pokój 014, poniedziałek od godz. 10.00 do 16.00, wtorek – piątek 8.30 do 14.30. Telefon 68 383 02 35. Poczta elektroniczna: rzecznikkonsumentow@powiatkrosnienski.pl

Telefon kontaktowy

683830235

Adres e-mail

Miejsce odbioru

Pokój 014, Starostwo Powiatowe w Krośnie Odrzańskim, ul. Piastów 10B 66-600 Krosno Odrzańskie

Wymagane Dokumenty

Rzecznik Konsumentów prowadzi sprawy na podstawie wniosku o udzielenie pomocy prawnej konsumentowi.
1. Wniosek o udzielenie pomocy prawnej konsumentowi może składać każdy konsument będący mieszkańcem Powiatu Krośnieńskiego. Wymagana jest forma pisemna wniosku. Formularz dostępny jest w biurze rzecznika i w Biuletynie Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Krośnie Odrzańskim,
Forma pisemna wskazana jest szczególnie w przypadkach, w których załatwienie sprawy uzależnione jest od podjęcia przez Rzecznika Konsumentów czynności wobec innych podmiotów a także w sprawach skomplikowanych wymagających szczególnej analizy stanu faktycznego i prawnego. Wniosek konsumencki można składać w BOI Starostwa Powiatowego w Krośnie Odrz., drogą pocztową, drogą elektroniczną z wymogiem wcześniejszego opatrzenia go własnoręcznym podpisem na adres: rzecznikkonsumentow@powiatkrosnienski.pl
2. Sprawa podejmowana jest przez Rzecznika Konsumentów tylko wówczas gdy ma charakter sprawy konsumenckiej, wniosek jest zasadny w świetle obowiązujących przepisów prawa i dotyczy naruszenia praw lub interesów konsumenta. Przy braku spełnienia powyższych warunków Rzecznik Konsumentów może odmówić podjęcia czynności w sprawie.
3. Do wniosku konsumenckiego należy dołączyć dokumenty istotne w sprawie, przez które należy rozumieć w szczególności: umowy, faktury, paragony, dowody zawarcia umowy, protokoły reklamacyjne, korespondencję z przedsiębiorcą, wezwania do zapłaty, regulaminy, materiały reklamowe (o ile zawierają treści mogące stanowić element umowy), karty gwarancyjne, instrukcje montażu i obsługi oraz pisma urzędowe i sądowe.
4. Konsument, którego sprawa jest prowadzona przez Rzecznika Konsumentów obowiązany jest do niezwłocznego przekazania Rzecznikowi Konsumentów informacji dotyczącej zmiany stanu faktycznego lub prawnego sprawy oraz ustosunkowywać się do uzyskanych przez Rzecznika Konsumentów dowodów i informacji w przeciwnym razie uznaje się, iż konsument zrezygnował z dalszego dochodzenia roszczeń przy pomocy Rzecznika Konsumentów.

Czas realizacji

Rzecznik Konsumentów występuje do przedsiębiorcy po wyczerpaniu przez konsumenta drogi postępowania reklamacyjnego, bez zbędnej zwłoki od daty zarejestrowania kompletniej skargi konsumenckiej. Wnioski o udzielenie porady, informacji prawnej, pomocy w sporządzeniu pisma rozpatrywane są bez zbędnej zwłoki.

Opłaty

Konsument nie ponosi opłat z tytułu pomocy udzielanej przez Rzecznika Konsumentów. Nie wnosi także opłaty skarbowej z tytułu składanego wniosku

Uwagi

1. Rzecznik Konsumentów określa samodzielnie rodzaj i zakres udzielanej pomocy prawnej biorąc pod uwagę szereg okoliczności w szczególności uwzględniając okoliczności faktyczne sprawy wynikające z dokumentacji załączonej do wniosku konsumenckiego oraz jego stanu prawnego.
2. Rzecznik Konsumentów podejmuje głównie działania polubowne. Jeżeli przedsiębiorca w odpowiedzi na wystąpienie wyraża zgodę na spełnienie żądania konsumenta, to Rzecznik Konsumentów informuje o tym fakcie konsumenta określając działania jakie winny być podjęte w celu realizacji żądania. W sytuacji nie wyrażenia zgody na spełnienie żądania konsumenta Rzecznik Konsumentów informuje o tym konsumenta i określa prawne możliwości realizacji jego żądania.
3. W przypadku odrzucenia przez przedsiębiorcę argumentów przedstawionych przez Rzecznika Konsumentów, konsumentowi dla dochodzenia roszczeń pozostaje droga sądowa.
4. W szczególnie uzasadnionym przypadku, po analizie aspektów konkretnej sprawy m.in. powtarzalności nadużyć ze strony przedsiębiorcy wobec szerszej grupy konsumentów, zasadności powództwa cywilnego i oceny stopnia ryzyka jego oddalenia z powodu braków dowodowych, przedawnienia czy też innych uchybień, a zatem w zależności od okoliczności konkretnej sprawy Rzecznik Konsumentów może podjąć decyzję o wytoczeniu powództwa cywilnego na rzecz konsumenta bądź wstąpić do procesu cywilnego po stronie konsumenta. Wstąpienie do procesu cywilnego jak również wytoczenie powództwa na rzecz konsumenta przeciwko przedsiębiorcy jest samodzielną decyzją Rzecznika Konsumentów.
5. Rzecznik Konsumentów podejmując działania na rzecz konsumentów nie ma uprawnień kontrolnych wobec przedsiębiorców. Nie ma również uprawnień do rozstrzygania sporów pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą w sposób dla nich wiążący, nie może stosować środków przymusu celem wyegzekwowania roszczenia konsumentów.
6. Rzecznik Konsumentów nie sporządza ekspertyz w sprawach wymagających wiedzy specjalistycznej.
7. Rzecznik Konsumentów występując do przedsiębiorcy działa na rzecz konsumenta a nie w jego imieniu, a zatem nie jest pełnomocnikiem konsumenta działającym na jego zlecenie

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. 2018.798 t.j. ze zm.).

Załączniki

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Powiat Krośnieński
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Tomasz Kucharski
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2018-12-20
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Tomasz Kucharski
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2018-12-20 22:25:42
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Tomasz Kucharski
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2018-12-20 22:26:38
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Tomasz Kucharski
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2018-12-20 22:26:38
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
1117 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony