ˆ
Ekran szczegółów informacji - sprawa
Pobierz dane XMLSprawa: Ustalenie odszkodowania za nieruchomości przejęte pod drogi publiczne (gminne lub powiatowe)Drukuj informacjęSprawa: Ustalenie odszkodowania za nieruchomości przejęte pod drogi publiczne (gminne lub powiatowe)
Szczegóły informacji
Ustalenie odszkodowania za nieruchomości przejęte pod drogi publiczne (gminne lub powiatowe)
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Termin załatwienia
Sprawy wynikające z art. 12 ust. 4b i ust. 4g ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg powiatowych załatwiane są w terminie 30 dni od dnia, w którym decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji stała się ostateczna. Jeżeli ww. decyzji nadany został rygor natychmiastowej wykonalności, sprawę załatwia się w terminie 60 dni. W przypadku braku możliwości załatwienia sprawy w wyznaczonym terminie strony postępowania zostają powiadomione o przedłużeniu terminu do załatwienia sprawy i przyczynach zwłoki. W pozostałych przypadkach sprawy rozstrzygane są w oparciu o przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego, w ciągu miesiąca, zaś sprawy szczególnie skomplikowane nie później niż w terminie dwóch miesięcy.
Osoba kontaktowa
Anna Olejnik – Inspektor w Referacie Gospodarowania Nieruchomościami (Starostwo Powiatowe w Krośnie Odrzańskim)
Miejsce załatwienia
Starostwo Powiatowe w Krośnie Odrzańskim
Referat Gospodarowania Nieruchomościami
ul. Piastów 10B
pokój 301
Telefon kontaktowy
tel. 68 378 88 88 wew. 222
Adres e-mail
a.olejnik@powiatkrosnienski.pl
Sposób załatwienia
Po zebraniu materiału dowodowego w przedmiotowej sprawie, w tym po wykonaniu operatu szacunkowego przez rzeczoznawceę majatkowego wydana zostaje decyzja Starosty Krośnieńskiego ustalajaca wysokość odszkodowania.
Miejsce odbioru
Starostwo Powiatowe w Krośnie Odrzańskim
Referat Gospodarowania Nieruchomościami
ul. Piastów 10B
w godz. 7:30 - 15:30 (w przypadku odbioru osobistego, po wcześniejszym uzgodnieniu)
Korespondencja wysyłana jest również za pośrednictwem poczty polskiej.
Wymagane Dokumenty
- Wymagane dokumenty niezbędne do załatwienia sprawy w trybie art. 98 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami:
- Pisemny wniosek o ustalenie odszkodowania za nieruchomość, położoną na terenie powiatu krośnieńskiego, złożony przez byłego właściciela lub jego spadkobierców. Wniosek ten musi zawierać następujące elementy treści: dane osobowe byłego właściciela lub jego spadkobierców, oznaczenie geodezyjne nieruchomości będącej przedmiotem przejęcia (nazwa miejscowości, gmina, obręb, nr działki, powierzchnia, nr księgi wieczystej),
- w przypadku spadkobierców - prawomocne postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku lub notarialny akt poświadczenia dziedziczenia,
- ostateczna decyzja zatwierdzająca projekt podziału geodezyjnego nieruchomości, na mocy którego wydzielona została działka gruntu pod drogę wraz z załącznikiem graficznym (kopia potwierdzona za zgodność z oryginałem,
- protokół z przeprowadzonych rokowań, z którego wynika że nie doszło do uzgodnienia wysokości odszkodowania (oryginał lub kopia potwierdzona za zgodność z oryginałem),
- pełnomocnictwo (oryginał lub uwierzytelniona kopia), jeśli wnioskodawca działa przez pełnomocnika wraz dowodem uiszczenia opłaty skarbowej za udzielone pełnomocnictwo.
- Wymagane dokumenty niezbędne do załatwienia sprawy w trybie ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych:
- ostateczna decyzja Starosty Krośnieńskiego o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
- pełnomocnictwo (oryginał lub uwierzytelniona kopia), jeśli wnioskodawca działa przez pełnomocnika wraz dowodem uiszczenia opłaty skarbowej za udzielone pełnomocnictwo.
Czas realizacji
Zgodnie z ustawą z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych oraz ustawą z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
Opłaty
- Postępowanie administracyjne w sprawie ustalenia odszkodowania jest wolne od opłaty skarbowej.
- W przypadku ustanowienia pełnomocnika opłatę skarbową w wysokości 17,00 zł należy uiścić w kasie lub na konto Urząd Miasta w Krośnie Odrzańskim, ul. Parkowa 1, 66-600 Krosno Odrzańskie, nr rachunku: 91 1090 1551 0000 0000 5500 1055.
Tryb odwoławczy
Od decyzji Starosty Krośnieńskiego służy odwołanie do Wojewody Lubuskiego w Gorzowie Wlkp. w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.
Uwagi
Nieruchomości zajęte pod realizację inwestycji drogowych – gminnych bądź powiatowych, stają się z mocy prawa własnością gminy bądź powiatu, z dniem, w którym decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej stała się ostateczna,
- decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej wydaje Starosta Krośnieński w odniesieniu do projektowanych bądź istniejących dróg gminnych i powiatowych na obszarze powiatu krośnieńskiego,
- stronami postępowania administracyjnego w sprawie ustalenia odszkodowania są: były właściciel nieruchomości oraz właściwa jednostka samorządu terytorialnego, na rzecz której przechodzi własność nieruchomości (gmina w odniesieniu do dróg gminnych, powiat w odniesieniu do dróg powiatowych),
- odszkodowanie ustalone przez starostę wykonującego zadania z zakresu administracji rządowej ustalone w drodze decyzji administracyjnej wypłaca gmina – w odniesieniu do dróg gminnych, powiat - w odniesieniu do dróg powiatowych.
Podstawa prawna
- art. 98 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2021 r. poz. 1899 z późn. zm.).
- art. 12 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 176).
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735 z późn. zm.).